A szoftver minőség mérése és értékelése
Minőség
Minden szoftver minősége döntően befolyásolja a felhasználó elégedettségét, ezért különösen fontos, hogy törekedjünk a kiváló és hibátlan termék elkészítésére.
A szoftver minőség mérése és értékelése
Minden szoftver minősége döntően befolyásolja a felhasználó elégedettségét, ezért különösen fontos, hogy törekedjünk a kiváló és hibátlan termék elkészítésére.
A minőség a legfontosabb a szolgáltatások építésénél. Az emberek csak akkor fogják használni a szolgáltatást, ha azt egyszerűen, és könnyen tudják igénybe venni. Minden hiba, vagy csiszolatlan megoldás nehezíti a használatot.
A minőségért nem a minőség ügyi részleg felel. Ma már sok haladó vállalatnál egész egyszerűen megszüntették az ilyen részlegeket. Hogy miért? Azért mert a minőségért mindenki felel. A minőség a folyamatba van ágyazva, ha nem jó a minőség a folyamat szakad meg. A megszakadt folyamatot elemezni kell ki kell javítani (nem a terméket kell javítani!), és újra indítani a "termelést".
A minőség minden csapattagnak mást jelenthet, de alapvetően a felhasználó által tapasztalt élményt jelenti a tranzakció megkezdésétől a befejezéséig. Egy jól megírt , hibátlanul működő program is lehet rossz minőségű!
A felhasználó a szolgáltatást pozitívan értékeli, ha:
A technikai adósság fogalmát talán úgy lehetne definiálni, hogy kompromisszumokat kötünk az alkalmazás fejlesztés közben az alkalmazás minőségére és karbantarthatóságára vonatkozóan: sebesség, folyamatos szállíthatóság, módosíthatóság, megjelenés, stb.
Szoftvert fejleszteni lehetetlen ilyen kompromisszumok nélkül, de nagyon fontos, hogy a csapat minden tagja tisztában legyen a problémával, és törekedjen annak megoldására.
Sok kompromisszum esetén a fejlesztés lelassul, a minőség radikálisan csökken, a szállítás lehetetlenné válik. Ekkor szoktak projekteket leállítani, átstruktúrálni és újraindítani, ezt mindenképpen el kell kerülni.
Mindent tesztelni kell, amit lehet. A szoftvert, a telepítést, még a specifikációt is. A 2000-es évek elején a tesztelések nagy részét kézzel végezték, kézzel összeállított teszttervek alapján. Mára azonban a tesztelők feladata megváltozott: egy modern tesztelő automatikusan futtatható teszteket ír, módosít. Felállítja az automatikus tesztrendszert és tesztek eredménye alapján értékeli a rendszer elemeket. Míg régen egy tesztelő hetente többször ugyanazokat a teszteket végezte kézzel, gyakran órákon keresztül, ma már ezt az időt arra fordítja, hogy megírja a tesztet, amit bármikor, akár naponta többször az automatikus tesztrendszer lefuttat és kiértékel. Így minden pillanatban, minden változás után ismerjük a rendszer minőségét. Természetesen a felhasználói élmény tesztelése megmaradt az ember számára.
A teszteléssel kapcsolatban olvasd el a következő fejezeteket is: